mag ik de snuut van mij pup door zijn uitwerpselen halen als hij binnen zijn behoefte doet??

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt voor deze info.
De pup poep en plast ook al buiten hoor en ik ben nu met hem bezig om de behoeftes die tussendoor nog komen ook buiten te doen!

Ik heb hem echt niet in zijn eigen ontlasting gedrukt omdat ik dat zielig vind, krijg wel veel heftige reacties op mijn vraag.
Mijn vriend en ik liggen niet op 1 lijn, want hij zegt dat ik dat wel moet doen omdat hij dan het sneltste het afleert.
vandaar dat ik de vraag stel!!

bedankt michelle

Toegevoegd na 1 dag:
hallo iedereen luister even!!!!

Ik ben hier niet de boeman hoor!!
Ik ben dol op de pup en wil het niet zoiets aandoen, mijn vriend word boos op mij omdat hij vind dat ik het wel moet doen!!
Ik heb boeken en alles inhuis gehaald om het goed te doen, maar mijn vriend is niet overtuigd!!
Via deze weg wil ik namelijk graag aan hem duidelijk maken dat ik niet de enige ben die het verkeerd vind en dat het ook anders kan!!

En even voor de duidelijkheid, ik ben de allergrootste dierenvriend in nederland, ik zou een dier nooit wat aan doen wat niet door de beugel kan!!
Voor ik de pup kreeg heb ik me al laten inschrijven bij een goeie hondeschool die via royal canin goed in de boeken staat dus ga mij nou niet helemaal afzeiken!!
Ik krijg een super hond zoals ik het tot nu toe doe!!

michelle

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.8K

Antwoorden (15)

Mijn tegenvraag is : hoe zou je je voelen als iemand dat had gedaan toen je zelf nog niet zindelijk was !

Mijn advies : doe nooit een levend wezen met gevoel iets aan dat je zelf niet zou willen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag er staat nergens in de wet dat dat verboden is. Normaal is iets anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je als effect beoogd dat hij/zij niet meer binnen poept en mijn ervaring is dat het niet helpt, integendeel het kan je pup erg angstig maken. Kijk goed waar hij poept (liggen er kranten?)en of hij al signalen heeft afgegeven dat 'ie moet; laat een pup vaak buiten uit en beloon hem als hij iets gedaan heeft waar dat mag. En zijn snuit door de poep halen.....veel honden vinden hun eigen poep lekker dus dan is het alleen maar een traktatie :) Gun je pup tijd om dingen te leren en fouten te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, net zo min als dat je je baby met z'n gezicht in een poepluier mag stoppen.
Het is volkomen gestoord gedrag, en het enige dat je ermee bereikt, is dat je pup jou heel eng gaat vinden, bang van je wordt, of agressie gaat vertonen.
Ga alsjeblieft als de bliksem met je pup naar de hondenschool, want je weet blijkbaar helemaal niets over honden !!!!

Een pup is een baby, en als die iets fout doet, ligt het 9 van de 10 keer aan de mensen, die niet goed op zijn puppie-gedrag reageren.
Zindelijkheidstraining is een hoofdstuk apart in de opvoeding van je hond.
Maar als je zo weinig weet, dat je deze vraag stelt, is er nog maar één oplossing : ga naar mensen toe die je kunnen leren hoe je met een hond om moet gaan.

Als je dat niet doet, zit er over een paar maanden wéér een hond in het asiel, terwijl het helemaal jóúw schuld is als er iets fout gaat met de opvoeding van je hond.

Heel eerlijk gezegd begrijp ik de mensen niet, die deze pup aan jou hebben meegegeven. Zij hadden je allerlei tips moeten geven, als je nog nooit eerder een hond hebt gehad.
Het is een levend wezen, waarvoor jij de verantwoording op je hebt genomen.
Dus vandáág nog naar de hondenschool !!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry voor m'n toon, maar ik ben op 180 graden !!!
Hoe kan iemand aan een pup (en dan nog een bordercollie!!) beginnen, zonder zich daar zelfs maar een klein beetje op voor te bereiden??
Zoals je misschien weet, ben ik hondentrainer, en ik kan jánken, als ik zoiets lees.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen worden kinderen niet zo makkelijk afgedankt als dieren, en daardoor sta je soms zo ontzettend machteloos....Zowel bij kinderen als bij dieren: je wéét dat het fout gaat, soms zie je het aankomen, en je zou zo héél graag willen helpen. Bij mensen/kinderen gaat dat soms nog, bij dieren dan al niet meer.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 helemaal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 helemaal mee eens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed gedaan michelle veel succes en plezier met je hond
Ik heb vele honden zindelijk gemaakt, dus ik spreek uit ervaring. Het is niet nodig omdat op deze manier te doen, want een hond vindt het ook niet leuk in jouw territoir te poepen. Doe hem de eerste tijd in een hoge doos naast je bed op wat kranten. Laat hem zeker om de vier uur uit. Dan is hij zo zindelijk. Overdag mag hij gewoon door het huis lopen. Een heel enkele keer zal er wel een drolletje of een plasje ontsnappen, maar dar moet je alleen op reageren door hem ernstig toe te spreken en meteen daarna even uitlaten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is goed dat hij zo snel leert begriojpen (aan jouw toon) wat je wel en niet leuk vindt. Voor hem is het allemaal niet logisch, maar hij zal zijn uiterste best doen jou te plezieren. Dat is een hond eigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vorige hond had het zo goed begrepen, dat hij 1 keer in de 15 jaar die hij heeft geleefd op het putje in de badkamer heeft gepoept. (Ik was een beetje lang in de kroeg blijven hangen.)
Je bent zeker een dictator. Waarom heb je een hond, zodat jij een baas kan zijn!

Ik heb nu al medelijde met de hond zolang hij bij jouw is.

Mijn antwoord: neem een plant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit antwoord behoorlijk hard. Zoals ze ook al heeft geschreven, is het haar vriend die dit wil. En wil duidelijk maken dat er meer mensen zijn zoals haar die vinden dat dit niet kan.
Nee!
De enige manier waarop het mag, is dat het wettelijk is toegestaan. Maar van de wet die over huisdieren gaat, klopt toch helemaal niets (je huisdier is namelijk volgens die wet gelijk aan je stoel, en die mag je ook onder het schijt smeren).
Het is erg slecht voor de pup, en kan ervoor zorgen dat het een onstabiele hond wordt. Agressie, angst, enzovoorts.

Wil je je hond zindelijk krijgen?
Ik gebruik zelf altijd deze methode, maar ik kijk wel altijd naar het karakter van de hond... soms zijn er uitzonderingen.
Kranten van zijn ligplaats naar de deur doen, of dit de voordeur is of de tuindeur maakt niet uit...als hij achter die deur maar direct een plasje/poepje kan en mag doen. Hij leert op die manier de weg naar waar hij zijn behoefte kan doen, en als hij het niet red (= hij is onzindelijk) dan doet hij het op een krant. Vanzelf leert hij het om het op een krant te doen en je haalt ongeveer elke 3 dagen (afhankelijk van het karakter en de ontwikkeling van je hondje) 1 krant weg, diegene die het dichtste bij de ligplaats ligt. Hij moet het dus steeds langer kunnen volhouden, en uiteindelijk haal je de laatste krant weg en is je hondje zindelijk!
Je moet tijdens deze periode zeker minimaal om de 4 uur die weg behandelen, ligplaats - kranten - buiten, en wees 's ochtends zo vroeg mogelijk bij.

Er zullen erna vast nog wel eens ongelukjes gebeuren, bijv. snachts of als de pup alleen is, maar dat wordt steeds totdat hij helemaal zindelijk is.

Mocht je pup al wat ouder zijn en nog steeds niet zindelijk zijn, dan kan er een andere oorzaak zijn van de onzindelijkheid. Dan moet je even langs je dierenarts.

Als je meer informatie wilt: pb is welkom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan! Beetje triest van degene die -1 heeft gegeven, zeg dan ook waarom :)
Net zoals bij mensen werkt het, het beste als je een hond beloond als hij iets goed doet en niet alleen wanneer hij iets slechts doet. Denk maar aan de verkeers borden van u rijdt te hard of (als je de goede snelheid rijd) dank u wel. Het tweede (digitale-)verkeersbord werkt veel beter als de eerste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet hem altijd belonen als hij iets goed gedaan heeft ("Mooie drol, Prinsje brave hond!) en hem nooit iets toestan wat jij in principe niet wilt. Dus nooit iemand aan tafel de hond een stukje brood geven. Geleerd is zo gedaaan, maar afleren duurt jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een uitstekende link ! Heel leuk geschreven, en vooral - heel volledig - namens alle puppie-eigenaren (nu en de toekomstige!) dank hiervoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
graag gedaan
Een pup zal van nature het eigen nest niet bevuilen, tenzij hij is opgegroeid op de verkeerde plaats. Een hond die de kans niet heeft gekregen zijn pups in een bijna schoon hol groot te brengen zal een verkeerd sein aan de jongen doorgeven.
Zie de hondjes die uit broedmachines komen, waar alleen gefokt wordt voor geld en de verzorging en hygiëne te wensen overlaat.

Een normale pup moet geleerd worden waar hij zijn behoefte mag doen, waar dat het meest wenselijk is. Gebruik daarvoor buiten in eerste instantie steeds de zelfde plaats (grasveldje of stukje aarde). Hij herkent daar zijn eigen geur van de vorige keer dat het zo goed is gegaan en de baas hem lovend heeft toegesproken.

Een hondje moet iedere keer naar buiten nadat hij wakker is geworden en wel direct. Iedere keer nadat hij gespeeld heeft. Zeker na opwinding. Het kan dus best zijn dat dat om de twee uur moet gebeuren.

De hersenen van een pup moeten bovendien rijp zijn om de spierspanning op te brengen om de blaas niet te ledigen voor hij op de goede, door de baas goedgekeurde, plaats is. Dit geldt ook voor de spieren die de ontlasting binnen moeten houden.

Zinloos dus om een pup met zijn neus door zijn eigen ontlasting te halen. Het is zoiets als een dement mens zijn eigen poep te laten opruimen omdat zijn hersenen niet meer functioneren en de spierspanning ontbreekt.

Neem eens wat tijd om het hondje te laten groeien en vertrouwen in de baas te laten krijgen, want als door eigen schuld dat vertrouwen ontbreekt, zal je nooit een echte kameraad krijgen.

Als je dan bovendien nog hebt gekozen voor een Bordercollie,
een echte werkhond die veel van de baas mag eisen, ben je in de aap gelogeerd als je weinig tot niets van honden afweet en zal deze onkunde zich mettertijd tegen je keren.
Als de donder naar een GOEDE cursus dus.

Succes.
Ivana
14 jaar geleden
neen

ten 1e het helpt niet
ten 2e het valt tegenwoordig onder dierenmishandeling
ten 3e hoe haal je het in je hoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind van niet, net als dat je een hond niet mag schoppen als hij als puppy een keer weg loopt. mischien kun je beter een cursus bij martin gaus gaan volgen??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft geen enkele zin. Hij heeft geen enekel idee waarom je hem in zijn ontlasting drukt.

Bij honden werkt het alleen wanneer je op het zelfde moment wanneer er een 'vergrijp' plaats vindt een reactie geeft. Daarbij, ben ik ook van mening dat je dergelijke vergrijpjes niet moet bestraffen. Wees steeds alert op je hond en wanneer je ziet dat hij aanstalten maakt om zijn behoefte te doen, dan ga je met hem naar buiten (bij een pup is het zelfs zo dat wanneer hij begint te plassen hij ophoudt wanneer je de pup oppakt) en laat hem daar zijn behoefte laat doen. Je maakt een uniek gebaar (even klappen) voor wat hij doet en zegt (bijvoorbeeld): Goed zo, even poepen (of plassen)". Zo kun je je hond zelfs leren op commando te plassen of poepen. Je hoeft alleen de gebaren maar te geven of te zeggen: "Even poepen".

Laat je hond positief leren hoe om te gaan met de wereld en met jou!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lieve Michelle,

Je hoort het veel om een pup zo zindelijk te maken, het is ook lastig omdat de ene pup de andere niet is. Ik ben ervan overtuigd dat je van je pup houdt, anders zou je niet om advies vragen. En ja, het is ook zielig. Ik zou je het volgende aan willen raden: Heb geduld, laat de pup op vaste tijdstippen uit, als ze toevallig buiten plast of poept, prijs haar de hemel in, desnoods met een lekker hapje ( lekker overdrijven) Als ze het binnen doet, negeer haar en ruim het gewoon op. Mocht zij of hij het toevallig binnen doen waar je bij staat, mag je haar echt wel een flinke tik geven of haar hardhandig in de nekvel pakken. Mocht dit geen uitkomst bieden, kan je kiezen voor een bench. Laat de pup daar in zitten/liggen tot ze uit wordt gelaten.., en je hoeft niet constant op te letten. Als je even tijd hebt, kan je haar eruit laten, terwijl je haar goed in de gaten houd.( denk om het prijzen/ belonen!) Geen enkele hond vind het fijn om z'n eigen omgeving te bevuilen, en in een bench gaat dat al snel. Het is dus belangrijk dat je de pup alleen straft op het moment dat ze iets doet wat niet mag. Eeen uur later heeft het geen zin meer omdat ze dan niet begrijpt wat ze fout heeft gedaan. Ik hoop dat je hier iets mee kan. Succes..

Groetjes, Luna

Toegevoegd na 1 minuut:
ps.: een prachtige pup hoor, en een border collie is heel slim, dus het gaat echt wel lukken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Inderdaad, een Bordercollie is heel slim. Maar pas op, omdat ze zo slim zijn, leren ze ook héél snel verkeerde dingen aan. Daar moet je dus wel rekening mee houden.
Ivana
14 jaar geleden
Inderdaad, een Bordercollie is heel slim. Maar pas op, omdat ze zo slim zijn, leren ze ook héél snel verkeerde dingen aan. Daar moet je dus wel rekening mee houden. Ik zou haar voor een plas of poep in de huiskamer of op een verkeerde plaats, nooit bestraffen. Voor je het weet, durft ze ook niet meer te poepen/plassen als je bij haar in de buurt bent als ze buiten aan de lijn loopt, uit angst dat ze weer een veeg uit de pan krijgt. Als ze binnen iets doet, ben jij te laat geweest en niet de pup. Tijdig signaleren is de hele kwestie.
Het effect is niet het gewenste effect denk ik. Je pup wordt dan misschien bang voor zijn ontlasting. Hij wil dan misschien niet meer poepen. Hij koppelt het namelijk niet aan de plaats waar hij poept (binnen of buiten).

Het beste is om helemaal geen aandacht te geven aan de ontlasting. Ruim het ook alleen op als je pup niet in de buurt is. Als je pup het opruimen ziet, wordt het misschien een leuk spelletje.

Daar tegenover staat dat je hem flink kan belonen als hij het buiten doet! Dan wordt buiten poepen leuk ;-)